Curi Masuk

hit counter javascript

05 December 2011

Nak Tahu Buah Markisa dan Pokok Markisa



Tanaman Markisa bukanlah tanaman asli Malaysia, tapi tanaman yang berasal dari  Brasil, yang menyebar sampai ke Malaysia. Di negara asalnya Markisa tumbuh liar dihutan-hutan basah yang mempunyai ratusan species.


 Pokok Buah Markisa 


Di bungkus







Markisa kaya vitamin-vitamin B yang menenangkan yang merilekskan system saraf. Orang-orang Amerika Selatan secara tradisional makan markisa untuk membantu tidur. Bahkan menurut mereka, makan 1 buah markisa sebelum tidur boleh membuat mimpi indah.

Markisa mempunyai khasiat untuk menyembuhkan gejala alergi kronis. Juga pemulihan bagi pesakit ginjal, serta peningkatan kekebalan tubuh dan kekuatan antibodi dalam darah. Bahkan, markisa juga mampu  memisahkan, dan membuang racun dari dalam tubuh. Selain itu, bisa meningkatkan kesegaran kulit tubuh dan merangsang pertumbuhan sel muda pada kulit wajah. Dari hasil penelitian markisa mengandung vitamin C yang tinggi dan antioksidan. 

Simptom-simptom seperti sembelit, insomnia, gangguan haid (melancarkan haid), batuk, serak, tekak kering sangat baik. 

Sebabkan auntie saya ada tanam pokok ni, ayah saya pun tanam(Auntie bagi anak pokok Buah Markisa). Selalu beli je kat pasar malam. Kan famous Buah ni sekarang, menjadi buah mulut orang. Tanam dan hasilnye sedap. Rasanya masam sikit. Senang je tanaman. Sampai sekarang ada lagi buahnye. tapi dah kurang. Asyik petik je bila dah masak. Ramai datang umah pelik, buah pe ni....Siap sarung(warna putih)..Tergantung-gantung......Nak cikit...Nak rasa...(Hampa-Lom Masak lagi).

Bawa di opis, ada 1 je masak.Opis de 13 orang(Rasalah sikit). Nak kenalkan cam ne rupa buah Markisa. diorang tak reti makan......Memang First time makan.....Lama2 ok...Tu tak habis......

No comments:

U KLIK ME, I KLIK U